دردها و آرمانهای مشترک انسانی در شعر معاصر فارسی (بررسی آثار شاملو، کسرایی، سیمین بهبهانی، اخوان ثالث، نادر پور، فروغ فرخ زاد)

پایان نامه
چکیده

در عصر مشروطه و معاصر فراوان هستند شاعران و نویسندگانی که با نگرشی نو و متفاوت نسبت به گذشته به بیان دردها و آرمان های مشترک انسانی پرداختند، آنها مناسبات سنتی جامعه را که با تکرار، استبداد سیاسی و گاه تعصب دینی، همراه است به باد اعتراض گرفتند و با نگاهی روشنفکرانه، دغدغه های فکری خود نظیر شکست ها، نوستالژی، نومیدی، تنهایی و پوچی را در آثارشان راجع به دنیای پیرامون با ترسیم جامعه ای آرمانی و انسانی ایده آلی که به دور از هرگونه تعصبات فکری قومی و ملی و ... است، مطرح کردند. نگرش شاعر معاصر به انسان و دردها و آرمان های او و جهان آرمانی اش، تفاوت قابل ملاحظه ای با دیدگاه های گذشتگان شعر این سرزمین دارد و در نوع خود بی نظیر به نظر می رسد. این آلام و آرزوهای مشترک که گاهی جسورانه می نماید و ستیزگرایانه، در شعر شاعرانی چون "احمدشاملو، سیاوش کسرایی، سیمین بهبهانی، مهدی اخوان ثالث، نادر نادرپور و فروغ فرخ زاد، به طرز زیبایی در جامعه ی شعر امروز، به تصویر کشیده شده است. "من درد مشترکم مرا فریاد کن"(شاملو : 213)

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی و تحلیل مفهوم رنج در آثار شاعران معاصر(سهراب سپهری ، احمد شاملو ، فروغ فرخ زاد ، مهدی اخوان ثالث، فریدون توللی و نادر نادرپور).

«درد و رنج» به عنوان یکی از وجوه برجسته تراژیک زندگی ، از جمله مسائلی است که هر انسانی در طول حیات خود با آن مواجه بوده و یا خواهد بود. این مسئله در هنر و ادبیات به طور عام و در ادبیات معاصر به گونه ای منعکس شده است که بررسی و تحلیل آن نیازمند تحقیقی وسیع و جامع است. با توجه به این که شاعران معاصر به مقوله ی انسان و مفاهیم مرتبط با آن از جمله درد و رنج بشری و در زندگی هنری و اجتماعی ، درگیر این...

رمانتیسم سپاری در شعر فروغ فرخ زاد

هدف پژوهش حاضر بررسی سیر رمانتیسم و گذر از آن در شعر فروغ فرخ زاد است. رمانتیسم یکی از مهم­ترین مکاتب ادبی جهان است که ریشه در تحولات اقتصادی و اجتماعی غرب داشته و همواره از جهات گوناگون مورد توجه منتقدان قرار­گرفته­است. گر چه در ایران زمینه­های مادی ظهور این مکتب به طور کامل مهیا نبوده و بالطبع رمانتیسم نمی­توانسته در جامعه­ی ادبی همپا و همتای نمونه­ی غربی­اش به فعلیت برسد، اما از اوان مشروطه ...

متن کامل

نماد در شعر معاصر( مهدی اخوان ثالث، محمد رضا شفیعی کدکنی، امیر هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی )

نماد برجستهترین و پر رمز و راز ترین تصویر شعری است. نماد بیانگر کلیات و مفاهیم بزرگ به وسیله ی موضوعات جزئی است، اما این موضوعات و تصاویر جزئی چنان زنده و جاندارند که ذهن را تسخیر می کنند .مقتضیّات زمانه، تعهد هنری و بیان غیر مستقیم، سبب شد شاعران معاصر به نماد روی آورند. افزون بر این دیدگاه می توان به عوامل دیگری چون؛ آشنایی شاعران با جریان های شعری غرب و مکتب سمبولیسم، تغیر دیدگاه و نگرش شاعرا...

15 صفحه اول

بازتاب فولکلور در شعر معاصر (نیما یوشیج، فروغ فرخزاد، اخوان ثالث و احمد شاملو)

آن چه پیش روی خواننده قرار دارد، پژوهشی است، دربرگیرنده ی پنج جستار که در جستار نخست، نگارنده با صرف وقت فراوان و با مطالعه و دقّت بیشتر در چیستی فولکلور و جزئیات آن، تلاش نموده است تا کلّیات و مبانی موضوع را هرچند به طور گسترده، تبیین نماید. در این جستار خواننده با موضوعاتی چون : ترکیب فولکلور و مفهوم ترکیبی آن، برابرنهاده های پارسی فولکلور، تعاریف مختلف و متفاوت فرهنگ عامّه، گستردگی و چرایی گستر...

15 صفحه اول

رویکرد شاعران معاصر بر ادبیات کودک بررسی و تطبیق شعر بزرگ سال و شعر کودک در اشعار «احمد شاملو»، «فروغ فرخ زاد» و «قیصر امین پور»

شعر کودک، یکی از ژانرهای (genre) ادبی است که نوعاً شاعران خاص خود را داشته است. در این میان آنچه نظر نگارنده را به خود جلب کرده است، پرداختن شاعران مطرح معاصر به شعر کودک می باشد، که نام آوریِ آنها بیشتر مرهون سرایش اشعار بزرگسالان است. نظر به اینکه پژوهش های تطبیقی پیرامون اشعار کودک و بزرگسال، به صورت هم زمان در آثار یک شاعر به ندرت انجام پذیرفته، سعیِ نگارنده بر این بوده است تا این مقوله را د...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور استان مازندران - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023